Kunden har nästan aldrig rätt

Ikväll rann min bägare över. 
 
Jag jobbar extra på bingohallen i stan. Borlänges bingohall samarbetar med flertalet andra hallar i Sverige och vi råkar vara den hall som har utropet, dvs sköter den röst som ropar numren och det är vi som talar om vilken hall som har bingo, vilka spel vi ska spela etc. Samtidigt har vi även gäster som ska ha bingobrickor, vi säljer mackor och fikabröd och självklart har vi även spelmaskiner. Vi ansvarar helt för vår egen kassa och vid försäljning så räknar vi ut all växel via huvudräkning. När jag fick detta jobb i juni 2013 så hade jag en bild av hur denna bingohall var fylld av söta små gubbar och gummor som man bara ville nypa i kinden och ge en kram. Det är även den bild som andra verkar ha och de flesta skrattar mest till när jag berättar om mitt jobb. Redan min första dag så förstod jag att det inte alls var så gulligt som jag hade väntat mig.
 
På denna arbetsplats så finns fantastisk personal som jag trivs som fisken i vattnet med. Men detta är en helt annan värld där spelberoende, pengar och alkohol är ledorden. Självklart finns det gubbar och gummor som man vill nypa i kinden och ge en kram. Men tyvärr finns det så många fler av dom som tror att dom kan beté sig hur illa som helst. Folk är otrevliga, de muttrar och viskar när de är missnöjda, de tror att de kan och vet bättre än personalen, de slänger ur sig taskiga saker om både personal och andra gäster, de försöker lura en på pengar och de tror att de kan styra och ställa hur dom vill. Att det dessutom är samma människor i denna jäkla bingohall varenda gång jag är där gör bara saken ännu värre. Hur man gång på gång måste handskas med människor man känner sådan avsky mot. Hur man måste ta andras skit, svälja den för att sedan hjälpa till och vara trevlig igen.
 
Jag är inte född för att arbeta med ett serviceinriktat yrke och jag tänker lämna denna branch så fort jag får chansen till det. Jag är för känslosam som person och det gör mig bara ännu mer ledsen när jag fäller tårar för människor som inte förtjänar dom för fem öre. 
 
Samtidigt ramlar jag över detta blogginlägg och jag känner mig bara så tacksam för att någon säger det, kunden har inte alltid rätt. Nästan aldrig faktiskt. Gå in och läs och nästa gång ni blir irriterade på någon i kassan, på restaurang eller i en bingohall, kom ihåg att personalen också är människor och de gör faktiskt så gott de kan.
 
Tack.
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback