Glossybox - Juni

Månadens efterlängtade box är snyggt designad av en (tydligen) svensk, känd illustratör vid namn Lovisa Burfitt. Jag gillar när boxarna är specialdesignade istället för den vanliga rosa färgen. Jag är både nöjd och missnöjd med månadens box.

Först och främst fick jag en kombinerad duschtvål och schampoo från Naobay med 99% naturliga ingredienser. Jag är nöjd med det schampoo jag har idag och vill därför inte prova något annat, tyvärr har det en lite märklig doft vilket gör att jag heller inte är särksilt sugen på att använda det som duschtvål, men vi får se. Sedan fick jag ett läppbalsam från Naked Lips som innehåller 100% naturliga ingredienser och jag kan nog säga att det är väldigt likt det jag köpte från HURRAW! nyligen, i så fall kommer jag gilla denna. En svart kajalpenna från FÄRG som även kan användas i vattenlinjen följde också med. Denna är jag riktigt glad över, roligt att testa något från märket och jag har de senaste dagarna faktiskt tänkt att jag ska köpa en svart kajal som kan användas på vattenlinjen, perfekt alltså. Alla prenumeranter får även testa på Benefits otroligt hypade mascara The're Real! i månadens box. Riktigt roligt att se om den lever upp till hypen eller ej. Till sist fick jag ett test på en stylingprodukt till håret från Schwarzkopf samt som bonusprodukt en liten burk med hårolja från samma märke.

Kajalpennan, mascaran och läppbalsamet är jag riktigt nöjd med. För att vara negativ tycker jag att det känns tråkigt att få sådana där tester i pappförpackning (som man brukar få i tidningar) som en av de fem produkterna i boxen, håroljan som var en bonusprodukt kändes mycket mer uppskattad. Speciellt när jag vet vad andra har fått i deras boxar, saker som är mycket roligare än hårprodukt i testförpackning.

Kyckling med pesto & mozarella

Blogglust och bloggtorka i kombination är inte att rekommendera. Men när jag ställde mig i köket för att laga kvällens middag kom jag på att jag kan ta tillfället i akt att visa er hur man tillagar en av mina top 3 favoritmaträtter. Låt mig presentera den barnsligt enkla maträtten gjord på kyckling, pesto och mozarella!

Kycklingfilé, creme fraiche, pesto, mozarella, salt & peppar samt smör att steka i är det enda som behövs.

Strimla kycklingen i valfri storlek och stek snabbt för att få en yta. Salta och peppra.

Skiva en bit mozarella, ju fler kycklingfiléer man gör maträtten på, desto mer mozarella behövs.

Blanda creme fraiche, pesto, salt & peppar i en skål. Smaka av tills du är nöjd med smaken. Även här, ju fler kycklingfiléer man gör maträtten på, desto mer creme fraiche och pesto behövs.

Lägg kycklingen i en ungsfast form, häll över creme fraice och pesto blandningen och fördela mozarellaskivorna ovanpå.

Tillaga i ugnen i 225 grader i ungefär 20 minuter.

Servera gärna med tagliatelle och en sallad. Varsågod och njut!

Studentveckan med EK11

Min frånvaro har flertalet anledningar. Studentvecka, student, studentbal och några dagar i Göteborg har nämligen stått på schemat. Men nu är jag tillbaka och jag hade tänkt börja berätta lite om vad EK11 hade för sig under studentveckan.

Under måndagen var det mösspåttagning på stora torget i Falun. Faluns alla studenter samlades och genomgick en rad tråkiga traditionella moment innan vi äntligen fick ta på oss de fantastiska mössorna. En tur på Subway väntade innan det bar iväg till Johanna för förfest innan mösspåtagningsfest på Etage. Det blev en jävligt lyckad kväll, det tackar vi för.

Tisdagen började med lite lekar ute på Roxnäs tillsammans med skolan. Bakis som svin var vi allihop men allt var vi där ändå. När vi äntligen var klara där så drog vi och handlade lite mat innan vi begav oss ut mot Sunnanö för att ta det lugnt i Johannas mysiga sommarstuga. Vi grillade, badade, solade, pratade, drack ett par cider och åt både chips och godis innan vi for mot Falun igen någon gång under kvällen.

Onsdagen bestod av grillunch hos vår mentor Angelica på förmiddagen. Vi åt potatissallad, pommes, bea, vitlöksbröd, grillat kött, majskolvar etc som vi till sist rundade av med jordgubbar och grädde. På kvällen väntade fest. Vi samlades hemma hos Johanna ännu en gång där vi beställde hem lite pizzor innan vi körde lite ölspel och hade gråtkalas i köket.

Torsdagen ägnade vi åt flak- och presentfix. Ute hos Elin samlades vi och blåste upp ballonger, sprayade lakan, fixade spellista, gjorde en present åt Angelica och bestämde det allra sista inför den stundande studentdagen.

iHerb - beställning nr2

Jag och Julia passade på att lägga en beställning från iHerb när de hade rabatt på alla Real Techniques borstar. En expert face brush och en blush brush beställde jag, dessutom slängde jag ner ett av de omtalade läppbalsamen från HURRAW! i varukorgen också. Läppbalsamet är naturligt, veganskt och ekologiskt och det sägs återfukta läpparna på djupet. Av det lilla jag har hunnit testa det så kan jag konstatera att det känns otroligt skönt på läpparna och att jag älskar det redan.

Alanya dag 7

Fredag morgon var jag så trött att jag knappt ville leva. Där emot var det resans sista dag och inte kunde jag då missa bussen till stranden. Vi solade, badade, åt Pasta Bolognese till lunch följt av en Magnum Double Chocolate (kärlek). Vi tog bussen tillbaka till hotellet vid fyra innan vi gjorde oss i ordning för middag och shopping på stan. På restaurang Mango blev det en köttbit till middag följt av deras fantastiska Strawberry Daiquiri som fick bli resans sista drink. Vi shoppade lite, köpte på oss en himla massa chokladkakor från Milka innan vi drog till hotellet för att packa. Vid midnatt kom vår transfer och hämtade oss, på flygplatsen i Antalya låg vi på stolarna och sov och flygplansresan var inte det roligaste jag upplevt i mitt liv. Buss- och tågresa väntade innan vi äntligen var hemma i Borlänge igen, 13 timmar senare.

Stila - In the know palette

Jag har länge saknat matta skuggor bland mitt smink då jag nästan bara äger skimriga. Sedan i vintras har jag suktat efter denna palett från Stila som enbart består av matta skuggor. Paletten har alla de naturliga färger som man har mest användning för, både varma och kalla i färgskalan mellan svart och vitt. Nu i maj beslutade jag mig för att beställa hem paletten från Beautybay och jag har den nu i mina ägor. Paletten känns tyngre och rejälare än väntat, dessutom var den mindre än jag trodde. Förutom 10 skuggor får man även med en grå kajalpenna och i palettens lock finns en rejäl spegel. Jag orkar knappt vänta på att få använda denna skönhet.

Alanya dag 5 & 6

Under onsdagen var vi ett par stycken som tog sovmorgon och skippade stranden. Istället gick vi ner till hotellets pool där vi solade lite, tog en varsin drink och badade. Tog oss en snabb dusch innan vi tog oss en sväng på stan, åt lite lunch på Burger King innan jag köpte ett linne till min pojkvän. Senare åt vi middag på samma restaurang som vi åt på första kvällen innan vi hade en seg förfest på hotellrummet. Vi alla var rätt otaggade och sega till en början men det slutade på ett helt annat sätt. Så sent som vid 1-2 någon gång på natten tog vi en taxi till The Doors innan vi begav oss hem igen vid 3.

Torsdagen var den värsta bakisdagen för min del. Efter en fet pizza till lunch och ett svalkande dopp i havet mådde jag som tur var lite bättre. Havet bjöd på riktigt stora och roliga vågor som vi roade oss i när vi tröttnade på solstolen. Vi åkte hem på eftermiddagen och tog det lugnt innan en turkisk afton på vårt stammishak nere på stranden väntade. Vi drack en varsin drink och åt en jättegod buffé. Där efter blev det lite märkliga uppträdanden med dans, vattenmelon och ormar. Vi drog hem rätt tidigt, tog två drinkar var i hotellets bar innan några groggar på rummet följt av ännu ett besök på The Doors.

Alanya dag 3 & 4

Måndag morgon började vi med äggmackor på balkongen innan vi hängde några timmar på stranden. Vi åt fantastiska pizzor till lunch och någon gång på eftermiddagen gick vi hemmåt för att göra oss i ordning för beach party. Vi drack groggar och hade allsång till svenska, klassiska låtar på balkongen innan vi blev upphämtade av en minibuss. Väl på plats åt vi lite mat innan vi fick äppeljuice och sprit i plastglas från baren. Kvällen failade rätt hårt och hemma var vi redan runt midnatt. Måndagen var även den dag vi hittade tre kackelackor/skalbaggar på rummet vilket resulterade i lite smått panik, i alla fall från min sida.

Tisdagen blev som tur var bättre. Stranden under dagen, pasta carbonara till lunch. Vi vandrade hem rätt tidigt och jag köpte mig en plånbok på vägen. Där efter hade vi två i sällskapet som hade bestämt sig för att besöka en frisör dagen till ära, Ezgi skulle bara klippa sig medan Josefine både skulle klippa, färga och slinga. Medan dom satt hos frisören gick vi andra på stan innan lite happy hour på en restaurang. Runt åtta på kvällen samlades vi alla och åt middag på restaurang Mango följt av en 700ml stor Strawberry Daiquiri drink som smakade ljuvligt. Där efter vandrade vi vidare till Panderosa där vi drack stora drinkar, shottade och dansade på borden. En sväng på The Doors hann vi med också innan vi for hemmåt igen.

Shopping från Alanya

Det blev lite shopping under vår vistelse i Alanya, självklart bara en massa piratkopior. Jag har länge varit ute efter en ny bag då min nuvarandre är lagad med presentsnöre. Det var kärlek vid första ögonkastet när jag fick syn på denna mörkbruna väska och jag var tvungen att ha den. En plånbok har jag även behövt en ny av ett tag nu så även en sådan fick det bli. En perfekt necessär att ha i handväskan och en kuvertväska att bära till fest fick även det följa med hem. Jag är mycket nöjd med mina köp, hade dock varit snäppet nöjdare utan massa Mulberry och Michael Kors-märken på grejerna.

Alanya, dag 1 & 2

Det blev en lång och jobbig resa ner till Alanya. Jag sov ett par timmar hos Sofie innan vi packade bilarna och drog ner till Arlanda vid fyra på lördag morgon. På Arlanda åt vi frukost, shoppade lite på taxfreen och laddade med en cider klockan 9 på morgonen innan vi klev på planet. Flygplansmaten var det värsta jag ätit i mitt liv och då vet nog de allra flesta av er att jag inte alls är kräsen när det kommer till mat. Väl i Antalya blev det några timmars bussresa till Alanya. Vi checkade in på Babaoglu Apart Hotel innan vi gick och åt middag, tog en drink och såg på fotboll på en restaurang i närheten.

söndagen hade vi bokat in oss på turkisk hamam. Vi började med att basta i två olika sorters bastur innan vi blev skrubbade och fick något sorts skumbad. Där efter följde en ansiktsmask, bubbel och fruktspett i något slags avslappningsrum. Vi fick sedan stoppa fötterna i akvarium innan en massage med olja och varma stenar väntade. Ca 2,5 timmar senare promenerade vi ner till stranden och åt lunch. Vårt flygbolag Detur har en egen strand i Alanya som alla som åker med Detur får tillgång till. När vi kom fick vi blågröna plastarmband att bära hela vecka som gav oss tillgång till gratis solstolar och parasoll, 10% rabatt på all mat i deras restaurang, fräscha toaletter samt en jättefin pool, dessutom fick vi skjuts till och från stranden på morgon och eftermiddag av en fantastisk liten man. Behöver nog inte ens säga att det var där vi hängde på dagarna.

På söndag kväll åt vi kinamat i stan innan vi körde en happy hour på hotellet och beställde in 11 drinkar följt av några groggar på hotellrummet.

Glossybox - Maj

När jag kom hem från Alanya låg en oöppnad Glossybox och väntade på mig. Vi hade sedan tidigare fått veta att vi skulle få en tandborste och ännu en deospray från Panos Emporios i månadens box, ingen av dessa var något jag blev särskilt överväldigad över att få. Jag fick även ett torrschampo från Bangerheads eget hårvårdsmärke som ska bli roligt att testa, ett prov på en dagkräm som ska jämna ut huden och ge lyster från Garnier samt två tester från Vichy. Den ena var även den en dagkräm och den andra en ögonkräm. Jag har länge varit nyfiken på Vischys produkter så det ska faktiskt bli roligt att testa dessa.